Follow my blog with Bloglovin

Szkolenia

A szkolenia każdego dnia nowe…

3 sposoby na lepsze zrozumienie swoich emocji

0

Skuteczne radzenie sobie z emocjami jest kluczową umiejętnością przywódczą. A nazywanie naszych emocji – co psychologowie nazywają etykietowaniem – jest ważnym pierwszym krokiem w skutecznym radzeniu sobie z nimi. Ale to trudniejsze niż się wydaje; wielu z nas ma trudności z ustaleniem, co dokładnie czujemy, a często nawet najbardziej oczywista etykieta nie jest tak dokładna.

Jest wiele powodów, dla których jest to tak trudne: przeszkolono nas, by wierzyć, że silne emocje powinny być tłumione. Mamy pewne (czasem niewypowiedziane) reguły społeczne i organizacyjne przeciwko ich wyrażaniu. Albo nigdy nie nauczyliśmy się języka, aby dokładnie opisać nasze emocje. Rozważ te dwa przykłady:

 

Marta spotyka się z Markiem i cały czas mówi rzeczy, które sprawiają, że chce wybuchnąć. Oprócz przerywania jej na każdym kroku, przypomniał wszystkim o tym, że jeden projekt, nad którym pracowała, zawiódł. Jest taka zła.

Michał wraca do domu po długim dniu i wzdycha, odkładając płaszcz. Jego żona pyta, czy coś jest nie tak. „Jestem po prostu zestresowany”, mówi, wyciągając laptopa, aby zakończyć raport.

 

Gniew i stres są dwiema emocjami, które widzimy najbardziej w miejscu pracy – a przynajmniej są to terminy, które najczęściej używamy dla nich. Są jednak często maskami dla głębszych uczuć, które moglibyśmy i powinniśmy opisać w bardziej zniuansowany i precyzyjny sposób, abyśmy rozwinęli większy poziom zwinności emocjonalnej, krytycznej zdolności, która umożliwia nam skuteczniejszą interakcję z sobą i ze światem.

Tak, Marta może być wściekła, ale co jeśli jest smutna? Smutne, że jej projekt się nie powiódł, a może także niepokój, że ta porażka będzie ją prześladować i jej karierę. Ponieważ Marek tak często jej przerywa, niepokój jest coraz bardziej uzasadniony. Dlaczego projekt nie działał? A co stanie się teraz z jej pracą? Wszystkie te emocje wpływają na jej gniew, ale są także oddzielnymi uczuciami, które powinna zidentyfikować i zaadresować.

A jeśli to, co kryje się za stresem Michaiłą, to fakt, że po prostu nie jest pewien, czy jest w odpowiedniej karierze? Były dni fajne – dlaczego już ich nie ma? Z pewnością jest zestresowany, ale co się z tym dzieje?

Te pytania otwierają świat potencjalnych zapytań i odpowiedzi dla Marty i Michała. Podobnie jak oni, potrzebujemy bardziej zróżnicowanego słownictwa dla emocji, nie tylko ze względu na bycie bardziej precyzyjnym, ale ponieważ nieprawidłowe diagnozowanie naszych emocji powoduje, że reagujemy nieprawidłowo. Jeśli podejrzewamy, że musimy zająć się gniewem, podejmiemy inne podejście, niż gdybyśmy radzili sobie z rozczarowaniem lub niepokojem – lub w ogóle moglibyśmy się do nich nie odnieść.

Wykazano, że kiedy ludzie nie uznają swoich emocji i nie odnoszą się do nich, wykazują niższe samopoczucie i bardziej fizyczne objawy stresu, takie jak bóle głowy. Unikanie naszych uczuć wiąże się z wysokimi kosztami. Z drugiej strony, posiadanie odpowiedniego słownictwa pozwala nam dostrzec rzeczywisty problem – podjąć bałaganiarskie doświadczenie, zrozumieć je lepiej i stworzyć mapę drogową, aby rozwiązać ten problem.

 

Oto trzy sposoby uzyskania dokładniejszego i dokładniejszego wyczucia emocji:

Poszerz swoje słownictwo emocjonalne

Słowa mają znaczenie. Jeśli doświadczasz silnych emocji, poświęć chwilę, aby zastanowić się, jak to nazwać. Ale nie zatrzymuj się: po zidentyfikowaniu go spróbuj wymyślić jeszcze dwa słowa, które opisują, jak się czujesz. Możesz być zaskoczony szerokim zakresem swoich emocji – lub że odkryłeś głębszą emocję ukrytą pod tym bardziej oczywistym.

 

Równie ważne jest, aby robić to zarówno z „pozytywnymi” emocjami, jak i „negatywnymi”. Na przykład, będąc w stanie powiedzieć, że jesteś podekscytowany nową pracą (nie tylko „nerwową”) lub zaufaniem koleżance (nie tylko „jest miły”), pomożesz określić swoje zamiary dotyczące roli lub związku w sposób, który z większym prawdopodobieństwem doprowadzi do sukcesu.

Ciekawe na temat emocji – http://zaburzeniaemocjonalne.pl/informacje/emocje/

Rozważ intensywność emocji

Jesteśmy skłonni przejść do podstawowych deskryptorów, takich jak „zły” lub „zestresowany”, nawet jeśli nasze uczucia są znacznie mniej ekstremalne.

Oznaczając swoje emocje, oceń je również w skali 1-10. Jak głęboko czujesz emocje? Jak pilne jest to, jak silne? Czy to sprawia, że ​​wybierasz inny zestaw słów?

Ucz się panować nad emocjami – http://www.szkolenia24h.pl/oferty/slowo_emocje

 

Napisz to

James Pennebaker przeprowadził 40 lat badań nad związkami między pisaniem a przetwarzaniem emocjonalnym. Jego eksperymenty ujawniły, że ludzie, którzy piszą o epizodach naładowanych emocjonalnie, odczuwają wyraźny wzrost fizycznego i psychicznego samopoczucia. Co więcej, w badaniu niedawno zwolnionych pracowników odkrył, że osoby, które zagłębiały się w swoje uczucia upokorzenia, gniewu, lęku i trudności w związku, były trzy razy bardziej narażone na ponowne zatrudnienie niż osoby z grup kontrolnych.

Eksperymenty te ujawniły również, że z czasem ci, którzy pisali o swoich uczuciach, zaczęli rozwijać wgląd w to, co te uczucia znaczą (lub nie znaczyły!), Używając zwrotów takich jak „Nauczyłem się”, „Uderzyło mnie to,” Powodem jest to, że „teraz zdaję sobie sprawę” i „Rozumiem”. Proces pisania pozwolił im zyskać nowe spojrzenie na swoje emocje i lepiej je zrozumieć i implikacje.

Oto ćwiczenie, które możesz wykorzystać do refleksji poprzez pisanie. Możesz to robić każdego dnia, ale jest to szczególnie przydatne, gdy przechodzisz trudny okres lub duże przejście, lub jeśli czujesz emocjonalne zamieszanie – lub jeśli miałeś trudne doświadczenie, które uważasz, że nie miałeś całkiem przetworzone ..

  • Ustaw stoper na 20 minut
  • Używając notebooka lub komputera, napisz o swoich doświadczeniach emocjonalnych z ostatniego tygodnia, miesiąca lub roku.
  • Nie przejmuj się, że nie będzie to idealne lub czytelne: idź tam, gdzie zabierze Cię twój umysł.
  • Na koniec nie musisz zapisywać dokumentu; chodzi o to, że te myśli są teraz poza tobą i na stronie.

Możesz również użyć tych trzech podejść – poszerzając swoje słownictwo, zwracając uwagę na intensywność emocji i wypisując je – próbując lepiej zrozumieć emocje innej osoby. Równie często możemy błędnie nazwać cudze emocje jak nasze własne, z podobnie komplikującymi konsekwencjami. Dzięki lepszemu zrozumieniu tego, co czują, będziesz lepiej przygotowany do konstruktywnej reakcji.

Kiedy zrozumiesz, co czujesz, możesz lepiej się odnieść do tych bardziej dokładnie opisanych emocji. Jeśli Marta odnosi się do smutku i żalu, czuje się w następstwie nieudanego projektu – jak również niepokoju o to, co to oznacza dla jej kariery – to jest bardziej produktywne niż próbowanie dowiedzieć się, jak poradzić sobie z gniewem na Marka. A jeśli Michał rozpozna swój własny niepokój w karierze, może zacząć tworzyć plan, by celowo budować swoją przyszłość.

 

Panowanie nad emocjami jest bardzo przydatne – http://www.poradniki24h.pl/3523/czym-sa-umiejetnosci-zarzadzania-menadzerskie/

Powiązane wpisy:

So, what do you think ?