Jednym z najważniejszych elementów pracy działu HR w organizacji jest dbanie o właściwą komunikację wewnętrzną, która jest nieodzownym elementem motywowania pracowników, jak również po prostu porozumiewania się z nimi. Istnieje wiele sposobów na przekazywanie pracownikom komunikatów, w poniższym artykule zostaną omówione wybrane metody oraz ich wady i zalety.

Droga tradycyjna

Do podstawowych sposobów komunikacji, które czerpią swoje korzenie w wieloletniej tradycji zarządzania organizacją należą spotkania firmowe. Pracownicy zapraszani są przez przełożonego i/lub dział kadr na naradę, posiedzenie lub po prostu spotkanie, w trakcie którego zostaje im przekazany komunikat. Taka forma porozumiewania się z podwładnymi jest niezwykle wygodna dla przełożonego, który może po prostu powiedzieć to, co ma do powiedzenia i nie zawracać sobie głowy niczym innym. Jednak z perspektywy pracowników spotkania firmowe mogą być kłopotliwe. Jeśli odbywają się one w godzinach pracy, wielu pracowników musi potem pracować ciężej aby nadrobić czas spędzony na spotkaniu, które przedłuża się zazwyczaj w związku z kwestiami organizacyjnymi. Jeśli zaś spotkanie zaplanowane jest po godzinach pracy, może to budzić niechęć w podwładnych, którzy mają dzieci i rodzinę lub po prostu ważne zobowiązania poza pracą.

whitepress2

Gazetka ścienna

Prosty pomysł, który pozwala w jasny sposób przekazać wszystkim pracownikom komunikat, włącznie z tymi, którzy z różnego rodzaju przyczyn nie mogli być obecni na posiedzeniu firmowym. Tworzeniem gazetki zwykle zajmuje się dział HR lub wybrany, kreatywny pracownik, który sam się zgłosi do tego zadania. Minusem tego typu komunikacji jest tzw. czynnik ludzki, który sprawia, że pracownik choć przechodzi obok gazetki ściennej codziennie, może na nią po prostu nie spojrzeć lub zapomnieć o tym, co na niej zobaczył w związku z roztargnieniem. Dodatkowo informacje wywieszane w jednym konkretnym miejscu zmuszają pracownika do wyczekiwania kolejnych komunikatów, o czym nie każdy pamięta i nie każdy tego przestrzega.

Przekaz digitalny

Coraz więcej firm decyduje się, na zdigitalizowaną komunikację ze swoimi pracownikami. Taka metoda wymaga pewnego nakładu kosztów i zaangażowania na początku specjalisty do spraw IT. Założenie własnego intranetu to nie jest coś, na czym zna się większość przełożonych (no chyba, że przełożonych firmy IT). Stworzenie newslettera i podpięcie pod niego adresów mailowych wszystkich zatrudnionych w firmie to już mniej skomplikowane zadanie, ale i ono może być problematyczne i zbyt czasochłonne żeby zajmować się tym samemu. Na szczęście po początkowych trudnościach z zorganizowaniem komunikacji, digitalny kontakt bardzo szybko procentuje. Mail, wysyłany przez szefa lub dział HR do pracownika jest jednocześnie swojego rodzaju przypomnieniem o tym, aby być na bieżąco z komunikatami w firmie, a młode pokolenie jest przyzwyczajone do porozumiewania się w większości właśnie droga wirtualną. Warto zatem przełamać początkowe obawy, wykroić budżet i zainwestować w wirtualną drogę komunikacji z personelem, która jest najwygodniejsza nie tylko dla nadawcy komunikatu, ale i dla jego odbiorców.

Redakcja RECUST.pl

stopka_unijna_recust

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *